• TOPBAN-xworks
  • smartcloudfinal
  • notes9medico
  • products980

dc2

 

Danish Crowns Oksekødsdivision, som er Danmarks største kreatur-slagteri, slagter og forarbejder årligt ca. 394.000 kreaturer og sender omkring 80 millioner kilo kreaturer ud i detailhandler eller videre til fabrikker til udskæring. For Oksekødsdivisionen er det altafgørende at have 100 % styr på de forskellige leverancer af kreaturer og sikre, at kødet når frem som planlagt. Derfor har de fået specialudviklet et system til styring af den interne transport.


Ikke plads til tidsspilde, når afregningen skal være konkurrencedygtig


Konkurrencen på netop oksekødsmarkedet er ekstrem hård. Mens Danish Crowns Svinekødsdivision har helt op mod 90 - 100 % markedsandele, har Oksekødsdivisionen blot 60 % af markedet i Danmark. Derfor har Oksekødsdivisionen fokus på at nedbringe unødige omkostninger, hvilket sikrer en god afregning på dyrene. Det har det interne transportsystem bidraget med.

 

"Vores interne transportsystem har været med til at fjerne uhensigtsmæssige arbejdsgange og har endvidere betydet, at vi er kommet af med en masse tidsspilde. Og det betyder jo bedre konkurrenceevne i sidste ende", udtaler Thomas Kahr Knudsen, underdirektør i Danish Crown i Oksekødsdivisionen og ansvarlig for logistik og produktionsplanlægning.

 

"Før var der ingen, som havde det totale overblik. Vi brugte en masse tid på at ringe, faxe og skrive e-mails til vognmandsfirmaerne, som skulle transportere kødet videre til skærestuer. Og en masse tid på korrespondance med skærestuerne, som skulle orienteres om hvornår de fik leverancer. Ofte vidste de ikke, om de fik varer, om varerne kom til tiden og hvad de konkret fik. Der var meget snakken frem og tilbage. Det tog vi konsekvensen af ved at investere i transportsystemet", fortsætter han.

 

case danish crown

 

Timingen er vigtig! Når det gælder friske varer

 

Danish Crown ønsker at sikre, så lang holdbarhed på kødet som muligt, så kødet er frisk, når det ender hos kunderne. Høj holdbarhed kræver, at alle har overblik over, hvornår kødet skal slagtes, sendes af sted, videre forarbejdes og ud til kunderne. Og uret begynder allerede at tikke, når kødet slagtes. Herefter skal noget af kødet hænge et stykke tid, mens andet skal sendes med vognmænd straks efter slagtning.

 

Det interne transportsystem sikrer, at Danish Crowns medarbejdere og vognmændene kan følge varerne rundt, og hele tiden har overblik over, hvor de forskellige partier af kød befinder sig netop nu, hvornår kødet hentes på afsenderfabrikkerne, hvilket kød der er læsset på bilerne, om varerne kommer frem til skærestuerne som planlagt osv. 


Overblik for alle – for de som læsser bilerne, chauffører, planlæggere…

 

Alle har i dag et langt bedre overblik, uanset om man som chauffør skal transportere varen eller som produktionsfolkene skal afsende og modtage varer.

 

Skærestuerne, som skal modtage kød, kan se, hvornår bilen er kørt, og hvornår de kan forvente leverancen ankommer. Hermed kan de bedre planlægge deres arbejde. Vognmanden kan bedre følge udviklingen, så han kan planlægge, hvornår han skal køre.

 

"Det giver overblik for alle, at informationerne nu er samlet ét sted. Samtidig kan vi langt lettere planlægge, så kød ikke bare står og optager trailere. For det er dyrt. Vi kan også bedre overskue, hvis partier kan læsses sammen, og måske spare en transport derved.

 

"Begynder-skepsis" vendt til stor tilfredshed

 

Medarbejderne gik til det nye system med en vis skepsis, men efter kort tid var denne skepsis vendt til en glæde ved, at arbejdsgange blev lettere, og at man fik overskud til mere. Mange af brugerne er slagtere eller ufaglærte, som ikke er vant til at bruge pc i det daglige arbejde.

 

"Målet med systemet var at holde det enkelt og brugervenligt, så vi var sikre på, at det blev brugt. Systemet blev hurtigt lært og medarbejderne klarer nu helt selv vedligeholdelsen af data i systemet. Så vi må sige, at værktøjet har levet op til målet", udtaler Thomas Kahr Knudsen.

 

Værdifuld dokumentation

 

Som ansvarlig for logistik og produktion ser Thomas Kahr Knudsen ikke alene transportsystemet som en fordel i det daglige arbejde, men også som et værktøj til dokumentation. Dokumentation af hvad Danish Crown har sendt af sted, hvor lang tid oplæsningen tager, hvornår bilerne er afgået i forhold til, hvornår de er booket osv. Denne dokumentation kan anvendes i de daglige diskussioner af omkostninger og effektivitet og i forbindelse med kontraktforhandlinger med vognmændene. Den type dokumentation har Danish Crown ikke haft tidligere.

 

 

"Systemet er anvendeligt uanset om det er søm, skruer, sko eller strømper som skal sendes fra et sted til et andet. Bare du producerer et eller andet og vil være sikker på, at det når frem. Vi kan varmt anbefale et sådant system.", udtaler Thomas Kahr Knudsen.

 

 

For mere information kontakt Søren Ørnstrup, Tlf. 4059 2113 , Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Case:

lant2Det er så godt, at man går ud og anbefaler det til andre

Læs mere …
  • ibmp2187

    IBM Løsninger
    LogIT har 15 års erfaring med
    IBM licenser og løsninger
    → Læs mere

  • answer187


    Online spørgeskema
    Markedets mest dynamiske
    løsning
    → Læs mere

  • fraudidibm


    LogIT samarbejdspartner
    Sikkerhedsfirma med mange
    års erfaring
    → Læs mere

.

LogIT A/S

Bechgaardsvej 16, 7100 Vejle

 

Tlf 7020 2104 :: Fax 7020 2115

Email: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.